Wystartuj z nami
PL

Czy twojej marce potrzebny jest brand book?

Zlecając agencji projekt identyfikacji wizualnej, musimy podjąć decyzję w kwestii zakresu projektu, który chcielibyśmy otrzymać. Możemy zdecydować się na projekt znaku firmowego lub opracowanie pełnego brand booka. Niezależnie od tego, czy tworzymy nową markę, czy odświeżamy wygląd już istniejącej, warto zadbać o to, by posiadała ona kompleksowy zbiór wytycznych, który ułatwi nam pracę nad jej rozbudowaniem oraz pomoże utrwalić jej wizerunek wśród odbiorców.

Brand book

Czym jest brandbook?

Brand book – księga marki – to zbiór kompleksowych informacji dotyczących jej wizerunku, które na kolejnych etapach rozwoju firmy będą potrzebne Tobie oraz Twoim podwykonawcom. Oprócz podstaw, takich jak warianty logo oraz jego możliwe zastosowania, brand book zawiera także wiele innych wytycznych umożliwiających tworzenie spójnych materiałów marketingowych. W zależności od tego, na jak bardzo rozbudowaną księgę znaku się zdecydujemy, mogą być w niej zawarte różne informacje. Począwszy od danych technicznych na temat kolorystyki, fontów i layoutów poprzez wytyczne odnośnie ilustracji czy fotografii, aż po opis charakteru marki i tone of voice, jakim się posługuje.

Elementy składowe brand booka

Kiedy potrzebny jest brand book?

Tworząc lub zamawiając kolejne projekty dla naszej marki, będziemy potrzebowali wskazówek, które pomogą nam określić, jak powinny one wyglądać, by zachować spójność jej wizerunku.

Wybierając rozbudowaną wersję brand booka, znajdziemy w nim np. projekty layoutów – wzorcowe rozkłady poszczególnych elementów projektu, takich jak logo, tekst, zdjęcia i dodatkowe elementy graficzne, zaprezentowane na poszczególnych formatach materiałów marketingowych, które mogą być przydatne dla naszej marki. Będą to np. wzory materiałów do sieci (banery reklamowe, posty social media), materiałów do druku (reklam do gazet, billboardów, identyfikatorów itp.) czy gadżetów firmowych (przykładowe grafiki na pojazdach, torbach zakupowych). W zależności od specyfiki branży mogą pojawić się też dodatkowe projekty, np. w branży gastronomicznej mogą to być menu, fartuchy lub placematy. Znacznie ułatwia to późniejszy proces budowania marki – mamy bowiem już dużą pulę gotowych projektów idealnie korespondujących z naszą wizją.

W brand bookach mogą znaleźć się również dodatkowe elementy graficzne takie jak patterny (wzory), które następnie z powodzeniem możemy wykorzystywać na kolejnych materiałach) lub zestawy ikon zaprojektowane specjalnie dla naszej marki i dostosowane tematycznie do jej charakteru. Często otrzymujemy również instrukcję i grid (czyli siatkę o określonej proporcji pokazującej, w jaki sposób jest coś tworzone) do budowy kolejnych ikon. Dzięki temu, tworząc nowe projekty, będziemy mogli posłużyć się już posiadanymi materiałami lub z łatwością stworzyć nowe które idealnie dopasują się do już istniejącej bazy. W ostatecznym rozrachunku zaoszczędzimy czas – czyli również pieniądze.

Brand book znacząco ułatwia i przyspiesza pracę. Dzięki niemu współpraca z podwykonawcami (np. z agencjami graficznymi, wykonawcami gadżetów firmowych, copywriterami) staje się o wiele prostsza. Udostępniając jeden dokument, rozwiązujemy jednocześnie kwestie kolorystyki czy stylu, w jakim nasz projekt powinien powstać. Umożliwia to zachowanie spójności na wszystkich polach. W sytuacji, w której firma nie posiada stałego kontraktu z żadnym projektantem, lecz zmienia podwykonawcę przy poszczególnych projektach, umiejętnie użyty brand book staje się kluczem do zachowania wyrazistego wyglądu marki.

To właśnie zachowanie wyrazistości i spójności sprawia, że marka staje się rozpoznawalna. Dzięki brand bookowi będzie nam dużo łatwiej o to zadbać.

Brand book a firma

Co w przypadku, jeśli firma nie ma brand booka?

Jeśli nie zdecydujemy się na projekt nawet prostszej wersji brand booka i dysponujemy tylko znakiem firmowym, możemy napotkać wiele trudności podczas tworzenia kolejnych materiałów marketingowych. Brak określonych na wstępie elementów szkieletowych marki jest znacznym utrudnieniem w procesie budowania jej wizerunku. Nie będziemy posiadali wytycznych, co wydłuży proces tworzenia wszystkich projektów. Brak określonych ram działania może utrudnić współpracę z podwykonawcami i doprowadzić do tego, że nasze materiały będą za każdym razem tworzone w innym stylu. Zapominając o zastosowaniu wspólnego mianownika, sprawimy, że nasza marka stanie mało wyrazista na tle innych. Zmieniając ton komunikatu w reklamach, zdezorientujemy klientów. Rezygnując z wyróżniających nas zabiegów graficznych, możemy doprowadzić do tego, że odbiorca nie będzie w stanie na pierwszy rzut oka kojarzyć naszych materiałów z marką. Jeśli nie będziemy uważnie śledzić i pilnować każdego elementu składowego możemy doprowadzić do tego, że po paru miesiącach okaże się, iż dysponujemy zbiorem projektów, które do siebie zupełnie nie pasują, a nasza marka straci spójność wizerunku. Taki brak konsekwencji może zostać odebrany jako mało profesjonalny.

Inwestycja w brand booka

Dlaczego warto zainwestować w brand booka?

Brand book to inwestycja, dzięki której w dłuższej perspektywie oszczędzasz pieniądze – raz opracowane wytyczne będą Ci długo służyły, a bazowe projekty w nim zawarte z pewnością spełnią Twoje potrzeby na początku rozwoju firmy. Oszczędzasz również czas – nie musisz tworzyć projektów od zera, masz już layouty, patterny i ikony. Nie musisz zastanawiać się, jak mały może być znak firmowy, by nadal zachował czytelność, czy z jakich składowych powinny składać się poszczególne kolory marki. Wiele kwestii technicznych odnośnie tworzonych materiałów możesz rozwiązać jednym mailem, w którym zawrzesz księgę marki. Unikasz długich debat z podwykonawcami dzięki jasnym wytycznym, które sami mogą znaleźć w brand booku.

Podsumowując – brand book jest więc świetnym rozwiązaniem, jeśli chcesz kompleksowo zadbać o rozwój i przyszłość swojej marki oraz jeśli w dłuższej perspektywie chcesz oszczędzić czas i pieniądze.

Jesteś gotowy na interaktywną wyprawę?
Podbijaj Galaktykę z nami!
Wyślij brief!
zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.